Una excursió amb el Tren Groc

Agafar el Tren Groc (en francès, Train Jaune) és una d’aquelles excursions que feia molt temps que teníem ganes de fer però mai havíem trobat el moment. Fa uns anys vam aprofitar les vacances per escapar-nos uns dies a la comarca del Conflent i, entre d’altres coses, agafar el tren. Val a dir que la informació que hi ha a la xarxa, o com a mínim quan el vam agafar nosaltres, és escassa i difícil de trobar, i vam haver d’invertir una bona estona de recerca per esbrinar d’on sortia i quant costava. Així que en aquesta entrada procuraré donar-vos tanta informació com pugui.

Sortida del Tren Groc a Vilafranca de Conflent

Jo sempre l’havia sentit anomenar “el tren groc de la Cerdanya”, però em sembla que l’afegitó “de la Cerdanya” li hem posat nosaltres. Si bé és cert que comença (o acaba, segons es miri) el seu recorregut en aquesta comarca de la Catalunya del Nord, va més enllà i també creua pobles del Conflent. Sigui com sigui, a tots els indicadors hi diu només Train Jaune (groc en català) així que a partir d’ara jo també l’anomenaré així.

Horaris i recorregut del Tren Groc

El Tren Groc circula, en el seu recorregut complert, entre les estacions de Latour-de-Carol (última parada del tren de RENFE que va a Puigcerdà) i Villefranche (per nosaltres Vilafranca de Conflent). Per aquest any 2021 el tren circula entre el 3 de juliol i l’11 de desembre, amb una aturada entre els dies 4 i 29 d’octubre per tasques de manteniment. La ruta té dues versions, la curta i la llarga. La curta surt de Vilafranca de Conflent i s’atura a Font-Romeu, i la llarga és la que va fins a Latour-de-Carol.

Paisatges de la Cerdanya des del Tren Groc

Entre el 3 de juliol i el 3 d’octubre circula cada dia de dilluns a diumenge, inclosos els festius. Hi ha dos trens en cada sentit al dia, en la versió llarga, i cinc trens al dia en la versió curta. A partir del 30 d’octubre la freqüència baixa a quatre trens diaris si només voleu arribar fins a Font-Romeu i dos trens diaris si voleu fer el recorregut sencer. Aquí sota us deixo els horaris, que els trobareu també a la pàgina web de Turisme Pirineus Orientals.

Horaris pel 2021 del Tren Groc entre Vilafranca de Conflent i Latour de Carol
Horaris pel 2021 del Tren Groc entre Latour de Carol i Vilafranca de Conflent
Estació d’Olette

Com podeu veure el recorregut sencer dura tres hores d’anada i tres de tornada. Quan nosaltres vam fer aquest viatge la nostra idea original era pujar ben d’hora al matí des de Terrassa, agafar el primer tren que surt al matí de Latour i tornar amb l’últim de la tarda, però després vam pensar que seria córrer massa i que estaríem tan cansats que no gaudiríem del recorregut. Així va ser com allò que inicialment estava previst com una excursió d’un dia es va convertir en una escapada de tres.

Allotjament al Conflent

Vam reservar allotjament a l’hotel La Fontaine, un encantador bed&breakfast a Olette portat per una parella d’anglesos d’allò més simpàtics, que ens van fer un munt de recomanacions d’excursions i visites per fer per la zona. En lloc d’anar de Latour a Villefranche i tornar ho vam fer al revés, ja que Olette està a tan sols 10 km de Villefranche. A Olette també hi ha parada del Tren Groc.

Olette

Precisament van ser els amos de La Fontaine els qui ens van recomanar que no féssim el recorregut del tren sencer. Ens van dir que la part més maca del recorregut és la primera (sortint des de Villefranche), quan el tren creua entremig de muntanyes i passa per damunt de ponts amb alçades de vertigen. Ells deien que la part de la Cerdanya és la més avorrida, que el paisatge és pla i l’única cosa que fa el tren és creuar pobles. A més, a Latour-de-Carol no hi ha absolutament res a part de l’estació. El seu consell era que agaféssim el tren fins a Mont-Louis i aprofitéssim per visitar el poble, que era molt maco. Com que una altra persona també ens havia recomanat aquesta visita, i davant la perspectiva d’estar sis hores dalt d’un tren sense aire condicionat, vam decidir fer-los cas.

Preus i reserva de bitllets del Tren Groc

Els bitllets del Tren Groc no es poden reservar amb antelació, cal anar a l’estació i comprar-los al moment. L’estació de Villefranche està a 1km del poble i té una zona d’aparcament molt gran, de pagament, i també hi ha una zona d’aparcament per autocaravanes. El preu de l’aparcament és fix per tot el dia. El preu del bitllet de tren varia en funció del trajecte que vulgueu fer, i us el diran a l’estació. A nosaltres el trajecte entre Villefranche y Mont-Louis, que està més o menys a meitat del camí, ens va costar 10,70€ per persona i trajecte. El que està clar és que no és un bitllet econòmic. A dia d’avui calculeu uns 13-14€ per persona i trajecte, si feu la ruta curta, i el doble si feu la llarga.

A l’estiu un dels vagons és descobert però com que els seients no estan numerats és el primer que s’omple, així que si el voleu agafar val més que us poseu dels primers a la cua. Nosaltres no vam tenir sort i vam anar en un vagó tancat. De totes maneres, com que hi havia relativament poca gent ens vam poder anar bellugant sense problemes per anar fent fotos a banda i banda, perquè el paisatge és realment maco.

Parada a Mont-Louis

No sabria dir-vos si vam fer bé en baixar a Mont-Louis. És cert que el trajecte sencer se’ns hagués fet molt pesat, sobretot a la tornada. El tren és incòmode, i a primera hora, quan encara fa fresqueta, s’hi està prou bé, però la tornada, amb el tren ple de gent i la calor, se’ns va fer una mica pesada. Tres hores en aquelles condicions haguessin estat molt dures de suportar. Però Mont-Louis és petit, molt petit. No necessites més de deu minuts per donar-li la volta, una mica més si visites la fortalesa militar que hi ha. Ens va costar molt fer temps entre l’hora que vam arribar i gairebé les quatre hores que trigava a passar el tren de tornada.

La parella de l’hotel ens havia dit que des de Mont-Louis podríem pujar fins a Les Bulloses en autocar i caminar per allà, per això també ens vam decidir a fer-los cas. Però no és ben bé així. Els autocars surten del Pla de Barrès, que està a 4km de Mont-Louis i sense cap mena de transport públic entre els dos punts. Sembla que 4km no són gaires per fer-los caminant, però la calor i el cansament que portàvem van fer que aquestes 4km ens semblessin poc més que la travessa del desert. Així que entre dinar i fer una cerveseta vam passar l’estona.

Mentre compràvem els bitllets vaig veure que molta gent anava fins a Font-Romeu. No sé si serà millor per passar-hi el dia perquè nosaltres no hi vam anar. Sé que hi ha unes pistes d’esquí, però desconec què s’hi pot fer a l’estiu. De totes maneres, si us decidiu a agafar el Tren Groc però no voleu fer el trajecte sencer i perdre 4 hores a Mont-Louis tampoc us fa el pes, potser Font-Romeu és una bona alternativa.

Sigui com sigui, aquesta és una excursió que us recomano si passeu uns dies per la zona, que a més és molt maca i té un munt de coses per veure.

La foto anterior està feta quan creuàvem el pont que veieu a sota. Hagués sigut fantàstic poder fer la foto just en el moment en què passava el tren, però no vam aconseguir quadrar els horaris i no va ser possible.

Com podeu veure per les fotos, el trajecte és molt bonic i a primera hora del matí va ser realment agradable. El meu consell és que si hi aneu agafeu el tren ben aviat. Podreu aprofitar que hi haurà menys gent per poder fer totes les fotos que pugueu. Segurament a la tornada no us podreu bellugar del vostre seient de la gent que compartirà trajecte amb vosaltres.

El Tren Groc al seu pas per Mont-Louis

(Visited 764 times, 1 visits today)