Una visita a Sant Pere de Rodes i Cap de Creus

L’Alt Empordà és una zona que ens agrada molt. Bé, imagino que això no sorprèn ningú, ja que estem parlant d’un dels indrets més extraordinaris del nostre país. Cada any ens hi escapem uns dies, i en cada una d’aquestes escapades aprofitem per fer una mica de turisme, que per la zona hi ha molts indrets que mereixen una visita. I avui us parlarem d’un d’aquests indrets i anirem de visita a Sant Pere de Rodes. Tant si sou fans del romànic, com si us agrada fer turisme cultural o simplement voleu anar a un lloc amb vistes espectaculars, no us perdeu aquesta indret.

La badia de Port de la Selva des de Sant Pere de Rodes

Com arribar-hi

El monestir de Sant Pere de Rodes es troba al terme municipal del Port de la Selva, en un dels cims de la Serra de Rodes i amb unes vistes privilegiades sobre les badies de Llançà i Port de la Selva. La carretera que us hi porta és la GI-6041, que va de Vilajuïga a Port de la Selva. Si hi aneu en una escapada des de Barcelona (tot i que és una escapada una mica lluny), llavors arribareu per l’AP-7 fins a Figueres i des d’aquí haureu d’agafar la N-260 fins a Vilajuïga, i ja direcció el monestir. Si esteu en algun altre indret, que sapigueu que aquesta és la situació. Sigui com sigui, la carretera que puja fins el monestir és prou bona i es pot fer perfectament en cotxe, i quan arribeu trobareu un petit espai on poder aparcar.

El campanar des del claustre

Planifiqueu la visita

El monestir de Sant Pere de Rodes va ser un monestir benedictí que es remunta al segle IX, i entre els segles XI i XIV va ser el principal centre espiritual d’Empúries. És una joia del romànic i, com tantes altres, està en un entorn natural fantàstic al nord del Cap de Creus. La decadència del monestir provocada per l’expansió de la pesta negra, l’augment de la pirateria i el bandolerisme van fer que finalment la comunitat abandonés l’edifici l’any 1797, i poc a poc l’edifici s’anés deteriorant. Durant molts anys només hi havia les runes, però actualment el que podem visitar és el resultat de la restauració duta a terme pel Ministeri de Cultura primer i pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya després. Aquesta restauració, però, no està exempta de polèmica i en la visita al claustre veiem clarament la lluita entre aquestes dues corrents, entre intentar reproduir l’estil original o fer una reconstrucció però deixant clarament visible quina és la part reconstruïda. Perquè us expliquin aquestes i altres coses us recomanem que feu la visita guiada, que podreu planificar des d’aquest enllaç.

El claustre restaurat
Vista general del monestir

Excursió addicional: Cap de Creus

I si sortiu de la visita a Sant Pere de Rodes amb ganes de més, i encara teniu temps, us fem una altra proposta. Des d’allà us recomanem que agafeu el cotxe i desfeu la carretera, si és que heu vingut des de Port de la Selva, i feu cap a Cadaqués per la GI-613. Però no ens quedarem aquí, sinó que continuarem direcció Port Lligat i anirem fent camí fins al final. I què hi ha al final? Doncs el punt més oriental de Catalunya: el Cap de Creus

El far del Cap de Creus

La carretera acaba a tocar del far, en un paisatge natural dels que deixen sense alè. Un lloc per badar i mirar, per fer fotos i gaudir. Però vigileu amb el vent, que som a l’Empordà! Penseu en tot moment que el cap de Creus és un parc natural i que hi ha una sèrie de regulacions que cal complir. Les prohibicions d’acampar o fer foc són les més evidents però no les úniques, cal ser especialment curós amb aquest tipus d’espais per evitar que quedin arrassats per l’acció humana.

El paisatge del Cap de Creus

I ara sí, després d’aquesta passejada per dos dels punts més emblemàtics de l’Empordà ja podeu desfer el camí cap a casa, o cap allà on estigueu allotjats.

(Visited 30 times, 1 visits today)